مدیریت استراتژیک به چه معناست؟
مدیریت استراتژیک مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک شرکت را تعیین می کند. مدیریت استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی (خارجی و داخلی) تدوین استراتژی، اجرای استراتژی ، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت راهبردی بر نظارت و ارزیابی بر فرصت ها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تأکید دارد.
مراحل مدیریت استراتژیک چیست؟
این فرآیند در بر گیرنده سه مرحله می شود:
۱-تدوین استراتژی ها۲- اجرای استراتژی ها ۳- ارزیابی استراتژی ها
مقصود از تدوین استراتژی این است که مأموریت شرکت تعیین شود. عواملی که در محیط خارجی، سازمان را تهدید می کنند یا فرصت هایی را به وجود می آورند، شناسایی شوند. نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان، تعیین هدف های بلند مدت، در نظر گرفتن استراتژی های گوناگون و انتخاب استراتژی های خاص جهت ادامه فعالیت مشخص شوند.
اجرای استراتژی ها ایجاب می کند که سازمان هدف های سالانه در نظر بگیرد، سیاست ها را تعیین کند، در کارکنان انگیزه ایجاد کند و منابع را به گونه ای تخصیص دهد که استراتژی های تدوین شده به اجرا در آید. و در ارزیابی استراتژی ها باید استراتژی هایی را مورد ارزیابی قرار داد که “موفقیت امروز نمی تواند موفقیت فردا را تضمین نماید”.
همانطور که مشاهده می کنید موفقیت همیشه موجب بروز مسائل جدید و گوناگون می شود، سازمانی که به وضع کنونی خود بسنده نماید یا دچار تکبر شود، محکوم به فنا خواهد بود.
مزایای مدیریت استراتژیک چیست؟
مدیریت استراتژیک به سازمان این امکان را می دهد که به شیوه ای خلاق و نوآور عمل کند و برای شکل دادن به آینده خود به صورت انفعالی عمل نکند. این شیوه مدیریت باعث می شود که سازمان دارای ابتکار عمل باشد و فعالیت ها را به گونه ای انجام دهد که اعمال نفوذ نماید و بدین گونه سرنوشت خود را رقم بزند و آینده را تحت کنترل درآورد.
ویژگی های مدیریت استراتژیک چیست؟
علاوه بر داشتن تمام خصوصیات یک مدیر، مدیر استراتژیک یک وظیفه مدیریتی عالی (بلند پایه) است. مدیریت راهبردی چون به طور کامل مربوط به آینده سازمان می باشد سعی در مشخص کردن راستا و جهت برای آینده شرکت و یا سازمان را دارد بنابراین به هدف های بلند مدت سازمان مربوط است.
یک مدیر استراتژیک به این می اندیشد که در افق زمانی مشخص شده سازمان چه خواهد شد و برای گرفتن این نتایج چه کارهایی را باید انجام داد. مدیریت راهبردی سازمان را به صورت یک سیستم باز می نگرد.
سازمان ها با محیطی که در آن قرار دارند در داخل هم بستگی و تعامل می باشند. در محیط هر تغییری صورت می گیرد سازمان نیز از آن تأثیر خواهد پذیرفت. بدین سبب مدیریت استرتژیک محیط را از نزدیک تعقیب می کند.
یک مدیر استراتژیک مدیران رده پایین را راهنمایی می کند، به عبارت دیگر مدیریت استراتژیک اهداف، تصمیم و فعالیتهایی را مشخص می کند و در داخل سازمان تا پایین ترین سطوح برای هر کس، نقطه شروع حرکت را تعیین می کند.
تأثیر مدیریت استراتژیک بر عملکرد کدامند؟
تحقیقات نشان داده است که عملکرد سازمان هایی که به مدیریت استراتژیک می پردازند بیشتر و بالاتر از دیگر سازمان ها است. دست یابی به یک حلقه ارتباط مناسب بین محیط یک سازمان و استراتژی، ساختار و فرآیندهای آن سازمان، آثار مثبتی بر عملکرد آن دارد.
نحوه تکامل مدیریت استراتژیک چگونه است؟
مدیریت راهبردی طی چهار مرحله تکامل می یابد:
مرحله اول برنامه ریزی مالی اساسی:
با هدف کنترل عملیاتی بهتر از طریق تلاش برای تأمین بودجه ها.
مرحه دوم برنامه ریزی مبتنی بر پیش بینی :
با هدف برنامه ریزی مؤثرتر به منظور کمک به رشد سازمان از طریق تلاش برای پیش بینی آینده فراتر از سال بعد.
مرحله سوم برنامه ریزی با تأکید بر محیط خارجی سازمان (برنامه ریزی استراتژیک):
با هدف تأمین خواسته ها، نیازها و سلایق بازارها و موفقیت در رقابت از طریق تلاش برای جا انداختن و اعمال تفکر استراتژیک.
مرحله چهارم مدیریت استراتژیک:
با هدف کسب مزیت رقابتی و آینده ای موفق از طریق مدیریت تمام منابع.