بازارسنجی (تحقیقات بازار)چیست و چه اهمیتی دارد؟
تحقیقات بازار (بازارسنجی) برای زنده نگه داشتن ایده های جدید تجاری و همچنین هنگام تولید محصولات، خدمات و ویژگی های جدید مهم است. تحقیقات بازار به ترکیبی از تحقیقات اولیه و ثانویه نیاز دارد، هم با داده های کمی و هم با بینش کیفی.
مراحل انجام شده در این مقاله را دنبال کنید و از برخی از ابزارهای رایگان و کم هزینه ذکر شده برای انجام تحقیقات بازار برای مشاغل کوچک خود استفاده کنید.این مقاله برای صاحبان مشاغل است که می خواهند با استفاده از تحقیقات بازار، زنده ماندن ایده های تجاری ، محصولات ، خدمات و ویژگی های جدید را آزمایش کنند.
تحقیقات بازار هنگام راه اندازی مشاغل جدید، تولید محصولات و خدمات موجود ضروری است. تحقیقات بازار بینشی را درباره آنچه مخاطبان هدف شما از تجارت شما انتظار دارند، فراهم می کند، از جمله موارد مورد علاقه مشتری، نیازها، خواسته ها و …
اگر به فکر راه اندازی مشاغل جدید یا به روزرسانی محصولات یا خدمات خود هستید، لازم است بازارسنجی را انجام دهید تا بتوانید ایده های خود را بسنجید. در غیر این صورت ، می توانید زمان و منابع خود را برای راه حلی که هیچ کس نمی خواهد و نیازی به آن ندارد هدر دهید.
تحقیقات بازار چیست؟
تحقیقات بازار عنصر مهم برنامه تجاری است. این فرآیند درگیر کردن مخاطبان شما در مورد محصولات ، ویژگی ها و خدمات مورد نظر و استفاده از نظرسنجی ها در گروه های متمرکز است. تحقیقات بازار به عنوان راهنمای مهمی در جهت توسعه مدل کسب و کار شما و بطور کلیدی مهم شما را به هر آنچه مشتری می خواهد و تمایل دارد که داشته باشد یاری می دهد.
جان چو، بنیانگذار منبع صاحب حیوان خانگی آنلاین My Pet Child گفت: “تحقیقات بازار به سادگی روشی است برای یافتن جواب این سوال که مخاطبان شما به چه چیزهایی نیاز دارند و چه می خواهند؟.” “این پاسخ به یک شرکت کمک می کند تا افرادی را که می خواهند به آنها خدمت کنند را بشناسند و آنچه را که در ذهن مشتریان بالقوه وچود دارد را درک کند.”
پس از انجام تحقیقات بازار، تصمیم گیرندگان در سازمان شما می توانند از این نکات برای توسعه محصول و استراتژی های بازاریابی استفاده کنند، تصمیم بگیرند که چه محصولات و خدمات جدیدی را به پیشنهادات شما اضافه کنند. تحقیقات بازار برای نگه داشتن انگشت خود بر روی نبض آنچه مشتریان شما از تجارت شما انتظار دارند، انجام آنچه در حال حاضر کار می کند و بهبود آنچه انجام نمی دهد، ضروری است.
چرا تحقیقات بازار مهم است؟
انجام تحقیقات بازار قبل از راه اندازی محصول یا خدمات جدید کاملاً ضروری است. وقتی در حال توسعه چیز جدیدی هستید، ممکن است به نیازهای مصرف کننده متصل نشوید. بروس هارپام ، بنیانگذار Steam Press Media ، گفت: “تحقیقات بازار راهی برای افزایش احتمال موفقیت شما در راه اندازی یک محصول جدید است.
به عنوان مثال ، من اخیراً از PickFu برای آزمایش پنج ایده عنوان کتاب تجاری با ۲۰۰ نفر استفاده کردم. نتایج باعث تعجب من شد: بیش از ۴۰٪ مردم به یک عنوان رأی دادند.” تحقیقات بازار همچنین می تواند به شما در درک آنچه مشتری های شما راجع به محصولات و خدمات فعلی شما دوست ندارند، کمک کند. شما می توانید برای بهبود محصولات موجود خود، با استفاده از نقاط قوت و محدود کردن نقاط ضعف آنها، این بینش ها را به کار گیرید.
هلن وایت، بنیانگذار خانهوف گفت: “اغلب گفته می شود که بیش از ۶۰٪ مشاغل جدید در اولین سال معاملاتی خود شکست می خورند.” “اکثر این شکستها به این واقعیت دامن می زنند که غالباً، گزاره ارزشی آنها بهتر از افراد موجود در بازار نیست و در نتیجه، نتوانند سهم بازار را بدست آورند و کسری به دست آورند.
وایت افزود: “انجام تحقیقات گسترده در بازار، نه تنها مشاغل جدید را در موقعیت تجزیه و تحلیل بازار فرصتها قرار می دهد ، بلکه خطر راه اندازی محصول یا خدماتی را که هیچ کس از آن استقبال نمی کند، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.”
“تحقیقات بازار فقط برای مبتدیان و صاحبان مشاغل مشتاق مهم نیست، بلکه عملی اساسی استراتژیک برای شرکتهای مستقر است که در حال رونق گرفتن محصولات یا خدمات جدید هستند. بنابراین تحقیقات بازار به شما کمک می کند هنگام راه اندازی کسب و کار جدید یا ایجاد محصول ، خدمات یا ویژگی جدید ، نیازها و خواسته های مخاطبان مورد نظر خود را بهتر درک کنید.
انواع مختلف تحقیقات بازار چیست؟
شناخت انواع مختلف تحقیقاتی که تحقیقات بازار را تشکیل می دهند می تواند به شما کمک کند اطمینان حاصل کنید که از چندین زاویه نظرات مخاطبان مورد نظر خود را در نظر می گیرید. عناصر مهم تحقیقات بازار شامل تحقیقات اولیه و ثانویه و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات کمی و کیفی است.
تحقیقات اولیه در مقابل تحقیقات ثانویه
تفاوت بین تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه به نحوه انجام تحقیقات بازار و مالک داده ها مربوط می شود. طبق گفته چو، تحقیقات اولیه به طور کلی توسط تجارت شما انجام می شود، در حالی که تحقیقات ثانویه عموماً در پایگاه های داده آنلاین موجود انجام می شود. چو گفت، از آنجا که تحقیقات اولیه توسط شرکت شما انجام می شود، شما صاحب داده ها هستید. در عوض ، تحقیقات ثانویه توسط شخص دیگری انجام می شود تا تحقیقات اولیه شما را پشتیبانی کند.
انجام هر دو نوع تحقیق در بازار مهم است زیرا اهداف متفاوتی دارند: تحقیقات اولیه نتایج مستقیمی در مورد مخاطبان شما به همراه دارد، در حالی که تحقیقات ثانویه به عنوان پشتیبان از بینش های جمع آوری شده از تحقیقات اولیه شما هستند.
یک نمونه از تحقیقات اولیه این است که اگر کسب و کار شما برای درک تجربه آنها از محصولات و خدمات شما ، از ۱۰۰۰ مشتری موجود نظر سنجی انجام دهد. این نظرسنجی ممکن است شامل سوالات در مورد ویژگی های مورد علاقه مشتریان باشد ، ویژگی هایی که از آنها بیزارند ، مواردی که باعث سردرگمی می شوند و اینکه آیا دوباره از محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند.
یک مثال از تحقیقات ثانویه این است که تجارت شما از نتایج یک گروه متمرکز در صنعت استفاده کند. اطلاعاتی از آنچه که مشتریان در محصولات و خدمات در صنعت شما به دنبال آن هستند و همچنین آنچه که در حال حاضر کم کارشده است و به صورت بالقوه هستند، را بررسی کند. گرچه ممکن است شما این گروه متمرکز را مستقیماً نشناسید، اما نتایج آنها می تواند به شما در زمینه چشم انداز رقابتی صنعت خود بینش دهد و همچنین از تحقیقات اولیه خود، مانند مثال توضیح داده شده در بالا ، پشتیبانی کند.
تحقیق کمی در مقابل تحقیق کیفی
بازارسنجی (تحقیقات بازار) می تواند کمی یا کیفی باشد. چودر مورد این نوع تحقیقات می گوید: تحقیقات کمی مبتنی بر اعداد و واقعیت های عینی است، در حالی که تحقیقات کیفی “ذهنی، مبتنی بر احساسات و ویژگی های بی اندازه” است. “هر دو تحقیق به هنگام استقبال از نام تجاری یا محصول شما مهم هستند. چه احساسی به مشتری می دهد (کیفی) و چه تعداد محصول شما را به جای رقابت (کمی) توصیه می کنند؟”
مراحل انجام تحقیقات بازار
این چهار مرحله ساده را برای انجام تحقیقات بازار برای مشاغل کوچک خود دنبال کنید.
۱٫شخصیت های خریدار را تعریف کنید.
برای نمایندگی از اعضای مخاطبان خود ، شخصیت های خیالی ایجاد کنید. این اطلاعات باید دقیق باشد و شامل اطلاعاتی مانند موارد زیر باشد:
سن
جنسیت
موقعیت جغرافیایی
سطح درآمد
وضعیت شغلی
وضعیت تاهل
تعداد اعضای خانواده (در صورت وجود)
عادت های رفتاری
شخصیت های خریدار باید مانند یک فرد کامل با خواسته ها و نیازهای پیچیده به نظر برسند و احساس شوند، و گرچه این افراد نیازی به نمایندگی از هر یک از اعضای مخاطب شما ندارند ، اما باید بازتاب دهنده نقاط مشترک کلیدی جمعیت باشد.
۲٫طراحی سوالات تحقیق.
سؤالات تحقیق خاص را با توجه به شخصیا خریدار خود در ذهن خود طراحی کنید. ممکن است سؤالات خاصی را برای هر شخص ایجاد کنید ، یا ممکن است فکر کنید که کدام سؤالات مربوط به همه شخصهای خریدار شماست.
وایت می گوید: “هنگامی که شخصیت های خریدار خود را تهیه کردید، مهم است که مشخصات فردی، مشاغل انجام شده، نیازها، و عادت های خرید آنها را ترسیم کنید.” “ترجیحات شخصی مشتری متفاوت است ؛ اما مهم است که مشاغل نسبت به اولویت های مشتری آینده خود حس کنند.” هنگام ساخت سوالات تحقیق خود، همه این موارد را در ذهن داشته باشید. قبل از نهایی کردن سؤالات خود، از تعصب خودداری کنید و فرضیات خود را درباره مخاطب مورد نظر خود به چالش بکشید.
۳٫شرکت کنندگان در تحقیقات بازار را درگیر کنید.
پس از تهیه پرسنل خریدار و سوالات تحقیق ، زمان آن رسیده است که آنها را وارد دنیای واقعی کنید. از طریق نظرسنجی ، نظرسنجی گروه های متمرکز و پست های اجتماعی، شرکت کنندگان را درگیر جمع آوری بازخورد کنید، که این امر در اطلاع رسانی در تصمیم گیری شما ضروری خواهد بود. وایت می گوید: “هنگامی که فرضیات اولیه خود را نقشه برداری کردید، اعتبار بخشی آنها مهم است.” “به عنوان مثال، ایجاد گروههای متمرکز را در نظر بگیرید که می توانید با آنها مصاحبه کنید تا فرضیات خود را آزمایش کنید و بازخورد واقعی را در مورد خصوصیات واقعی آنها، کارهایی که باید انجام شود، دردها جمع آوری کنید.
۴٫یافته های تحقیق خود را خلاصه کنید.
به گفته وایت، خلاصه ای از یافته های تحقیق شامل اطلاعات زیر است:
هدف و فرضیه: آنچه را که امیدوارید به آن برسید و آنچه را که انتظار دارید پیدا کنید بیان کنید.
شرکت کنندگان: گروهی را که درباره آن تحقیق می کنید توصیف کنید.
خلاصه اجرایی: یافته های کلیدی تحقیق را توضیح دهید.
بینش های کلیدی: موارد مشترک غیر منتظره و ارزشمند بین شرکت کنندگان را مشخص کنید.
ملاحظه: به مضامین اصلی ناشی از تحقیق توجه کنید.
برنامه اقدام: به این فکر کنید که چگونه می توان از این بینش برای تولید محصولات یا خدماتی استفاده کرد که ارزش ملموسی را برای مشتریان احتمالی شما به ارمغان می آورد.
در این زمان شما اطلاعات جامع ای از مشتریان و نیازهای آنها دارید و حال میتوانید کسب و کار خود را راه بیاندازید در حالی که میدانید استقبال خوبی از طرف مشتریان برای محصول تولیدی یا خدمتی که میخواهید انجام دهید، خواهید داشت.
منبع: