استقرار سیستم جامع به چه معناست؟
بسیاری از سازمان ها بدلیل نبود سیستم های یکپارچه و عملیاتی ، از بی نظمی و مهارت های متغیر کارکنان رنج می برند. این در حالی است روش ها و دستورالعمل های طراحی شده، قابلیتی را برای سازمان ها ایجاد میکند که مدیران ارشد بتوانند با تکیه بر نظم سیستمی طراحی شده، سازمان خود را هدایت و کنترل کنند. نکته کلیدی در طراحی ، پیاده سازی و استقرار این سیستم ها آن است که این سیستم ها نه تنها با هدف اخذ صرف گواهینامه های مدیریتی، بلکه با نگاهی جامع تر و عملیاتی تر برای تمامی واحد ها، رویکردی نظام مند و یکپارچه را به کار می گیرند.
سازمان مانند بدن یک انسان است که هر یک از واحد ها به مثابه اعضای بدن در کنار یکدیگر موجب ایجاد حرکت در سازمان می شود که همگی نقشی دارند و نمی توان آن ها را از یکدیگر مستقل دانست. با در نظرگرفتن این جهت گیری استراتژیک و ارتباط فرایند های تخصصی بین واحد های آن و با رعایت اصول استاندارد های بین المللی اقدام به تعریف روش اجرایی و دستور العمل ها می شود. اجرای روش های اجرایی و دستورالعمل ها و توتال سیستم برای رسیدن سازمان به سطح اولیه توازن زیر سیستم های خود در قالب پروژه ای مطابق با مراحل زیر طرح ریزی می تواند اجرا شود.
مراحل اجرا:
۱- طرح ریزی چارت سازمانی و سازماندهی
۲- تدوین روشهای اجرایی و دستورالعمل ها
۳- آموزش روشها و دستورالعمل ها
۴- تصویب روش ها و دستورالعمل های اجرایی
۵- نظارت بر اجرا
در بخش چارت سازمانی و سازمان دهی عموما جایگاه های شغلی جدیدی بر حسب نیاز سازمان ایجاد می شود و یا نیروهای سازمان در بین واحدهای مختلف جابجا می شوند. همچنین استخدام نیروی انسانی با بهره گیری از آخرین شیوه های تخصصی جذب و آزمون های رفتاری صورت می گیرد. پس از استخدام این افراد، اجرای استراتژی های توسعه ای منابع انسانی به آموزش و توانمند سازی مدیران سازمان ها پرداخته می شود.